Solo Bergen 2011

Rond 22.00 lag de Vijaya afgemeerd langs Greyhound in de jachthavende-hele-bemanning van het KMJC. Ik heb Huib eerst maar een kalmerende thee gegeven, de stand van zaken doorgenomen en we besloten dat we 23.30 zouden vertrekken.

Het was helder weer, 24 knopen wind uit het zuid zuidwesten. Het eerste rif heb ik meteen in Den Helder gezet, het is nogal wat laveren het eerste stuk en door het smalle, onverlichte Molengat. Sinds vorig voorjaar is het Molengat geen hoofd vaarwater meer en onverlicht geworden.

Om 8.30 heb ik het tweede rif gezet want er stond ruim 30 knopen (7 beaufort). Ik moest toen nog de noordelijke shipping lane oversteken. Een beetje zig-zaggen tussen allemaal pakjesboten en tankers door. Met mijn AIS informatie kan ik ze heel goed pijlen en er zonder problemen tussendoor.

weerkaartjeNu is de zee voorlopig alleen voor mij en is er ook tijd om wat langere slaapjes te doen dan 5 minuten. Vorig jaar sliep ik in zulke situaties maximaal een uur maar dat is eigenlijk wel te lang. Ik besloot om nu maximaal 40 minuten te gaan liggen, veiliger.

Ik probeerde Huib op te roepen op de marifoon maar kreeg geen contact. Volgens mijn berekening zou hij maar maximaal zo’n 15 mijl van mij vandaan zijn. En het marifoonbereik is toch wel 50 mijl. Ik probeerde het minstens 10 keer, maar niks. Zelfs deed ik nog even een radiocheck bij een in de buurt varend schip. Hij moest een beetje grinniken, hij hoorde mij waarschijnlijk al een paar keer de Vijaya oproepen. “Loud and clear” was zijn antwoord. Ik maakte me niet heel veel zorgen hoor…Huib redt zich wel. Ik vond het wel jammer, eerst een halve dag op hem wachtenen dan niks meer aan hem hebben.

Een kleine honderd mijl boven de shipping lane kom je in een woud van olieplatforms terecht. Ook hier is het weer een beetje zig-zaggen maar dat brengt ook weer wat reuring.

marsteinDe eerste 24 uur voelde ik me een beetje onrustig. Ik keek wel 4 keer hoeveel mijl het nog was naar Bergen, slecht teken. Later werd het gelukkig leuker, kon weer van het geheel genieten en lekker met zeilen marstein-bergenbezig zijn. Het leven is best eenvoudig aan boord; zeilen, eten/drinken en slapen en dit in een bepaalde frequentie.

Op woensdagochtend werd het behoorlijk rustiger wat betreft de wind. Alle rifs eruit en zelfs zette ik de code zero even. Maar aan het einde van de dag, rond 17.00, ging alles weer in omgekeerde volgorde. De wind ging behoorlijk aan. Om 23.00 ging rif 2 er weer in, meer dan 30 knopen wind. Gunstig was wel dat de richting goed bleef, zuidwest. Greyhound behaalde weer hoge snelheden. Het hoogste dat ik op de klokken zag was 16 knopen (bijna 30 km/uur) en daar krijgen mannen met boten een glimlach van op de kaken. Er zijn ook andere uitdrukkingen voor.

Om 2.30 uur kwam ik langs Utsira. Dit is een rotsblok in zee, dichtbij Haugesund. Vanaf hier is het nog 50 mijl naar Marstein. Weer een steen, de naam zegt het al, in zee waar ik omheen ga het Korsfjort in richting Bergen. Nu schiet het echt lekker op. Dan is het nog ongeveer 25 mijl door het fjordengebied naar Bergen, Bryggen. Om 9.00 rondde ik Marstein en 12.00 lag ik afgemeerd bij de vismarkt. En dan…..traditie getrouw….bier en chips. Heerlijk. Uiteindelijk had de Vijaya een achterstand van 45 mijl en was kennelijk buiten marifoonbereik of……hij dacht nu even niet.

Volgens mijn website lig ik nog steeds vóór Marstein maar……ik ben er hoor.