Eerste etappe 1000-miles met goed resultaat volbracht!

Na drie prachtige zeildagen met een zeer gevarieerd Dag 1 onder spiweer is de Greyhound voor de tweede keer dit jaar weer in Bergen aangekomen. Het laatste stuk leek het alsof het hondje de weg weer wist.

Na de start konden we de eerste uren langs Nederlang met een heerlijk windje (10-15kn) van achter genieten van de spinnaker. Langs een rechte lijn koersten we naar Noorwegen op de hielen gezeten door Rafiki, Spirit, Fastrak en de rest van de vloot.

Kasper stuurt, Gerard trimt

 Door samen te trimmen en te sturen konden we zo in het eerste etmaal hoge snelheden behalen en 190 mijl afleggen! Zo hebben we zelfs een tijd aan kop van de vloot gevaren (op handicap en overall)

 

Na het avondeten door fusion- chef Gerard (hamlapjes met boontjes en plakrijst) kon de eerste slaapwacht beginnen. Een mooie vlakke zee en een boot op snelheid was een garantie voor een goede nachtrust. Echter het voortdurende gedraai van Gerard aan de lieren die nodig weer een servicebeurt nodig hadden maakten het slapen wat lastiger. Gelukkig is er volgende week genoeg tijd om de daklieren weer eens te verwennen.Hot Socks passing by for a momnet

In de nacht van donderdag draaide de wind en werd de spinnaker ingeruild voor het grijze monster, de code Zero. En zo konden we de hoge snelheden van de Greyhound behouden en zo de andere boten bijhouden/voorblijven. Het was erg prikkelend om voortdurend boten in zicht te hebben. Wat resulteerde in een koosnaam door de Rafiki: “verrekte Grise Hûn”.

Gerard na flink wat wisselsVrijdag en zaterdag hebben we geprobeerd zoveel mogelijk in een rechte lijn naar de finish te varen wat lukte door een aantal keren te wisselen van Spinnaker naar Code Zero naar Genua en weer terug en weer terug. Vermoeiend maar de moeite waard want we konden de snelheden hoog houden.upwind sailing

Toen we ter hoogte van de zuidpunt van Noorwegen kwamen draaide de wind naar het noorden en moesten de laatste 100-120 mijl aan de wind afgelegd worden. De zee werd knobbelig door de stroom tegen wind en de genua gehesen om mooi hoog aan de wind te lopen.  We maakten als eerste boot een slag naar de kust waar wij meer wind verwachten; dit was echter niet het geval en zorgde ervoor dat de Rafiki op ons uit kon lopen.

Trimmen op een koude zondagochtendDe laatste nacht was vochtig en dus ook een stuk kouder dan de dagen daarvoor. Gelukkig zijn de Noorse nachten een stuk minder donker dan in Nederland en bleef het zicht goed.

Het laatste stuk naar de bovenste ingang naar de fjord bij Fedje was mooi aandewinds zeilen met de Code Zero. Na het binnengaan van de fjord kon de spinnaker weer gehesen worden en zo de laatste 10 mijl naar de finish afgelegd worden.

Na de finish was het spannend wachten op de finishtijden van de Zeiltjes vouwenandere boten en die ook onze eindstand bepaalden. Onder het genot van een biertje en een warm kop soep konden we weer heerlijk genieten van de ontzettende gastvrijheid van de jachtclub op Askoy! Ook konden we door het bekijken van de  beelden van de trackers de eerste etappe evalueren.

Maandag was het tijd om het bootje weer netjes op te ruimen en alle zeilen weer op te vouwen; waarna we ‘s avonds konden genieten van heerlijke Noorse zeevruchten en de gezelligheid van alle andere deelnemers. Op die avond is Gerard ook overgehaald om te komen BBQ-en op de Shetlands bij Leslie Irvine thuis. Omdat de treinverbinding naar de Shetlands nog steeds erg onbetrouwbaar is heeft Gerard maar besloten om met de boot te gaan. Omdat Kasper dinsdag naar huis vloog zat er niks anders op dan maar solo naar de Shetlands te gaan. En maar hopen dat hij in zijn eentje ook zulke mooie resultaten kan behalen!

Zie http://live.1000mile.org/ voor de positie van de Greyhound in de race en www.1000mile.org voor aanvullende foto’s en berichten!