De 24uurs van Medemblik 2010

Ook dit jaar doen we natuurlijk weer mee aan de 24uurs. Gelukkig zijn depuzelen-maar2 perikelen rond het protest van de race van 2009 geëindigd in een winst voor ons en hebben dit gevierd met elkaar. Echt trots zijn we niet op de eerste plaats want we weten ook dat we een fout hebben gemaakt. De manier waarop een en ander ging maakte ons fanatiek voor een hoger beroep.

Heel graag zouden we dit jaar goed presteren (winnen) om te laten zien dat we het echt kunnen.

Al jaren is het traditie om in de week voorafgaand aan de 24uurs het zussenzeilevenementmetbroers te houden en zo ook dit jaar. Met veel wind en regen zijn we op de startplek Enkhuizen blijven liggen. De tijd hebben we gevuld met cultuuractiviteiten. Dinsdag, met evengoed nog 30 knopen wind, toch maar een stukje gevaren; naar Medemblik. Woensdagochtend vroeg vertrokken we naar Hoorn. Vroeg weg omdat ik naar de afstudeerpresentatie van mijn jongste dochter Amanda moest. Donderdag in de stromende regen en harde wind naar Den Helder. Met tacticus Jasper had ik over de startplek overlegd en het zou Den Helder of Den Oever worden, afhankelijk nog van de windsterkte. Het werkt met de 24 uurs zo dat je kunt kiezen uit 18 startplaatsen rondom het IJsselmeer, Markermeer en Waddenzee. De start is op vrijdagavond 19.00 en de finish is in Medemblik op zaterdagavond om 19.00. De bedoeling is om in die tijd zoveel mogelijk zeemijlen af te leggen waarbij je kunt kiezen uit een lijst met bekende rakken die je dan maar 2 keer mag varen. Het leuke van dit spelletje is de combinatie van puzzelen, rekenen en zeilen. En dat 24 uur lang met een team. Wij kiezen graag voor Den Helder omdat het aan stromend water ligt en dus gebruik maken van extra mijlen door eb en vloed. Vanuit Den Helder voeren we eerst met vloedstroom naar Den Oever. Van daaruit een aantal rakken op het IJsselmeer en toen weer bij Kornwerderzand de Waddenzee op met de ebstroom mee naar Den Helder. Zuidelijk om de Noorderhaaks heen, voor de eilanden Texel en Vlieland weer met vloedstroom naar Harlingen via het zeegat bij Terschelling. Van Harlingen weer met een beginnende ebstroom naar Kornwerderzand en daar weer geschut naar het IJsselmeer, rond de middag waren we daar weer. Toen daar nog wat mooie rakken omdat de wind ook gekrompen was naar west. Een paar dikke buien troffen we maar verder prima zeilweer met voldoende wind. Een beetje te vroeg finishten we met 181 zeemijlen. Daar komt dan nog 2% sluiscompensatie bij per sluis dus plus 6%. En dan maar afwachten hoe het de concurrentie verging, wij hebben alles gedaan wat we konden en het bleek………. we zijn 1e geworden.